Hej från Japan 2

Vi har hunnit med en sväng upp i bergen i Takayama i centrala Honshu, där vi bodde på ett så kallat minshuku. Ett minshuku är ett lite enklare japanskt värdshus, där man får klä på sig yukata och gå med små små steg för att inte snubbla på den. Man får inte gå in med sina vanliga skor på ett minshuku, utan man får små innetofflor som man måste ta av utanför matsalen, sovrummet och toaletten.

Det snöade en massa när vi var där, så vi kände oss nästan som hemma. Simon gick på badhus, vi drack shochu (rissprit) hos en jättegullig japansk kvinna och hittade massa roliga grejer i gamla stan. Nåt vi däremot inte hittade var internet.

Nu är vi i Kanazawa, på kusten. Simon fortsätter att slå i huvudet i alla dörrkarmar som finns, och jag fortsätter att vara awkward och en social Barbapappa (=klumpig). Jag vill så gärna vara artig och behaglig, men japanernas sociala koder är inte så lika våra. Jag bockar och niger samtidigt, tackar, tackar och tackar, men råkar klampa i klaveret ibland ändå. När jag var och handlade på affären på hörnet nyss blev jag tex tillsagd att fälla ner luvan eftersom jag tydligen såg ut som en kriminell.

Men peppen håller i sig, Barbapappa eller inte. Japan är sjukt häftigt!

 

2 thoughts on “Hej från Japan 2

  1. Peder Halläng

    Vad häftigt att du är i Japan! Måste vara en upplevelse.. Kolla upp det postala om vi ska ta över Tokyo kommun, eller? Ha det gott o hälsa med dig! Sköt om er.. Kramen

    Svara
    1. linagranberg Inläggets författare

      Ja, Japan var verkligen så sjukt häftigt. Jag hörde med internposten där borta, det var lugnt sa dom, om vi hade resurser nog för en 35-MILJONERSTAD! Herregud, dom är så många att jag blir lite yr. Kram på dig!

      Svara

Kommentera

