Lördag morgon and all is well

Vad är väl en lördagsmorgon utan lite hjärta i halsgropen?

Eftersom jag är känd för att vilja leva lite on the wild side (?), bokade jag ett tåg mot Stockholm med avgång kl nollåtta nollsju idag. Spännande, eftersom jag knappt gått upp innan åtta överhuvudtaget i höst. För att krydda det hela lite extra, kollade jag inte upp hur jag skulle ta mig till Nils Ericsonterminalen förrän jag klev upp imorse. Då insåg jag skärrat att spårvagnarna gick mycket glesare än vanligt och ingen gick hela vägen från min hållplats till stationen, utan det skulle självklart tarva byten och bussar och fan och alla hans syskon för att ta sig dit. Det bästa alternativet skulle ge nån minuts marginal till att tåget skulle lämna stan. Perfekt.
Jag litar inte på bussar. Eftersom de inte går på räls, kan man aldrig veta var de går eller vad de har för sig. Heter de dessutom olika färger, som här i Göteborg, blir jag ännu lite mer skeptisk. Buss Blå express. Känns det inte som att den går typ till Hogwarts, Lundsberg eller Underlandet?
Faktum är att jag tror att bussen Blå var en tidsmaskin. Med ett par minuter kvar till avgång mot Stockholm, dök den upp på Järntorget som från ingenstans, svepte med mig ner i en tunnel och vips stod jag vid rätt spår på stationen. Och allt på typ en halv sekund.

Spexig morgon. Och den lär fortsätta leverera! Ty jag delar vagn med tjugo fulla amerikanska backpackers.

Kommentera

